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Kaponga

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29 septembre 2008 1 29 /09 /septembre /2008 08:00






 






La ligne de changement de date


La ligne de changement de date est une ligne imaginaire à la surface de la Terre qui longe approximativement le 180e méridien (est et ouest) dans l'océan Pacifique, et dont le rôle est d'indiquer l'endroit où il est nécessaire de changer de date quand on la traverse.

Chaque jour à minuit, dans tous les fuseaux horaires, il est nécessaire de changer de date pour passer au jour suivant. Mais compte tenu de l'utilisation d'un méridien de référence pour ces fuseaux horaires, il existe également un méridien où, quelle que soit l'heure, il est nécessaire lorsqu'on le traverse d'ajouter ou de retrancher un jour, selon le sens de la traversée.

Ainsi, quelqu'un voyageant vers l'Ouest et franchissant la ligne de changement de date doit ajouter un jour à la date qu'il s'attendrait à avoir s'il ne le faisait pas. Similairement, un voyageur vers l'Est doit retrancher un jour. Ainsi, à l'instant précis où il est minuit sur la ligne de changement de date, toute la planète devrait être à la même date.

La ligne de changement de date peut se révéler déroutante, particulièrement sur de courts trajets aériens qui conduisent à la traverser. Par exemple, un voyageur partant des Tonga (îles situées dans le fuseau horaire UTC+13) pour aller aux Samoa (UTC-11) par avion réalise un trajet de deux heures entre deux endroits où l'heure légale diffère de 24 heures ; par conséquent, s'il part des Tonga à midi le mardi, il arrivera aux Samoa à 2 heures de l'après-midi le lundi. Un autre exemple était le vol charter d'Air Kiribati (assuré par Aloha Airlines) au départ d'Hawaii : parti le dimanche matin à 6 heures, le Boeing 737 arrivait sur l'île Christmas trois heures après… le lundi, puis après avoir fait escale, retournait à Honolulu le dimanche dans l'après-midi.

Histoire

En considérant la Terre ronde, la nécessité d'une ligne de changement de date avait été prédite par des théoriciens arabes et français dès le Moyen Âge. Mais la première manifestation du phénomène apparut lors de la circumnavigation de Magellan : l'équipage, de retour en Espagne, était persuadé du jour de la semaine, attesté par divers carnets de bords parfaitement maintenus à jour. Dans le même temps, les personnes à terre assuraient que le jour était différent. Le problème — bien que parfaitement compréhensible dès cette époque comme le montra Antonio Pigafetta, marin et chroniqueur embarqué dans l'expédition — provoqua des débats, jusqu'à envoyer une délégation spéciale auprès du pape pour la lui expliquer.

Cette situation, en apparence paradoxale, a été utilisée comme ressort dramatique dans plusieurs romans, dont le Tour du monde en quatre-vingts jours de Jules Verne et L'Île du jour d'avant d'Umberto Eco.

Localisation

La ligne de changement de date suit pour sa plus grande partie le méridien de 180° de longitude. Mais en trois endroits, la ligne a été déviée afin d'éviter que des pays, particulièrement des archipels du Pacifique, se trouvent à cheval sur deux dates (une situation plus difficile à gérer que le fait d'être sur plusieurs fuseaux horaires).

Dans l'océan Pacifique Nord, la ligne dévie tout d'abord vers l'Est à travers le détroit de Béring puis vers l'Ouest le long des îles Aléoutiennes afin de maintenir toute la Russie et toute l'Alaska de part et d'autre.
Dans l'océan Pacifique Sud, la ligne dévie vers l'Est, afin de maintenir dans le même fuseau les îles proches de la Nouvelle-Zélande, y compris les îles Fidji et Tonga.

Enfin, dans l'océan Pacifique central, la ligne de changement de date fut déplacée en 1995 afin de contourner les Kiribati plutôt que de passer à travers. Avant cette modification, les Kiribati se trouvaient constamment à cheval sur deux jours et les administrations de part et d'autre de la ligne ne pouvaient se contacter que quatre jours ouvrés par semaine. Une autre conséquence fut que l'île Caroline, l'atoll le plus à l'est du pays, fut la première terre à entrer dans l'an 2000, une situation que les Kiribati, comme les États voisins, cherchèrent à exploiter à des fins touristiques.

Symbole

Le passage de la ligne de changement de date est symbolique : c'est ainsi que certaines compagnies aériennes, à l'instar d'Air France dans les années 1960, délivrent à leurs clients des certificats lorsqu'ils voyagent à bord d'avions ayant passé cette ligne.







International Date Line


The International Date Line (IDL) is an imaginary line on the surface of the Earth opposite the Prime Meridian which offsets the date as one travels east or west across it. Roughly along 180° longitude, with diversions to pass around some territories and island groups, it mostly corresponds to the time zone boundary separating +12 and −12 hours GMT (UT1). Crossing the IDL traveling east results in a day or 24 hours being subtracted, and crossing west results in a day being added.

For two hours every day, however, at Coordinated Universal Time (UTC) 10:00–11:59, there are actually three different days observed at the same time. At UTC time Thursday 10:15, for example, it is Wednesday 23:15 in Samoa, which is eleven hours behind UTC, and it is Friday 00:15 in Kiritimati, which is fourteen hours ahead of UTC. For the first hour (UTC 10:00–10:59), this phenomenon affects inhabited territories whereas during the second hour (UTC 11:00–11:59) it only affects an uninhabited maritime time zone twelve hours behind UTC.

The first date-line problem occurred in association with the circumnavigation of the globe by Magellan's expedition (1519–1522). The surviving crew returned to a Spanish stopover sure of the day of the week, as attested by various carefully maintained sailing logs. Nevertheless, those on land insisted the day was different. This phenomenon, now readily understandable, caused great excitement at the time, to the extent that a special delegation was sent to the Pope to explain this temporal oddity to him.

For a small part of its length, the International Date Line follows the meridian of 180° longitude, roughly down the middle of the Pacific Ocean. In order to keep from crossing nations internally, however, the line deviates to pass around the far east of Russia and various island groups in the Pacific.

In the north the date line swings to the east through the Bering Strait and then west past the Aleutian Islands in order to keep Alaska (part of the United States) and Russia, which are due north and south of each other in that region, on opposite sides of the line and in agreement with the date of the rest of those countries. The date line passes equidistant between the two Diomede Islands, Little Diomede Island (US) and Big Diomede Island (Russia), at a distance of 1.5km (1mi) from each island.

The date line circumvents the territory of Kiribati by swinging far to the east, almost reaching the 150° meridian.

In the South Pacific the dateline swings east such that Wallis and Futuna, Fiji, Tonga, and New Zealand's Kermadec Islands have the same date but Samoa is one day earlier.

The International Date Line can cause confusion among airline travelers. The most troublesome situation usually occurs with short journeys from west to east. To travel from Tonga to Samoa by air, for example, takes approximately two hours but involves crossing the International Date Line, causing the passenger to arrive the day before they left. This often causes confusion in travel schedules (unless those schedules quote times in UTC, but they don't since they must match domestic travel times, local transport, or meeting times).

If someone circumnavigates the globe in an airplane from east to west (the same direction as Magellan), they should subtract one hour for every 15° of longitude crossed, losing 24 hours for one circuit of the globe. But 24 hours are added when crossing the International Date Line (from east to west). The International Date Line must therefore be observed in conjunction with earth's time zones: the net adjustment to one's watch is zero. If one crosses the date line at precisely midnight, going westward, one skips an entire day; while going eastward, one repeats the entire day.

The effect of ignoring the date line is also seen in Jules Verne's book Around the World in Eighty Days, in which the travelers, led by Phileas Fogg, return to London after a trip around the world, thinking that they have lost the bet that is the central premise of the story. Having travelled the direction opposite that taken by Magellan, they believe the date there to be one day later than it truly is.

Lest anyone accuse Fogg of cheating by obtaining one extra day, this is not so. Assuming a constant eastward speed, each travel day was 18 minutes short of a full 24 hours, accumulating to one full day, which they failed to correct as we would by setting our calendar back a day in mid-Pacific. Also, similar information is found in "The Twenty-One Balloons".

The date line is also a central factor in Umberto Eco's book The Island of the Day Before, in which the protagonist finds himself on a becalmed ship, with an island close at hand on the other side of the International Date Line. Unable to swim, the protagonist's writings indulge in increasingly confused speculation of the physical, metaphysical and religious import of the date line.

The IDL drawn on the map on this page and all other maps is now and always has been an artificial construct of cartographers—it is de facto. No international organization nor any treaty between nations has fixed the 'straight line' segments and their junctions. All nations unilaterally determine their standard time zones, which are applicable only on land and adjacent territorial waters. These national zones do not extend into international waters. Indeed, the 1884 International Meridian Conference explicitly refused to propose or agree to any time zones, despite 'common knowledge' that they did, stating that they were outside its purview. The conference resolved that the Universal Day (midnight-to-midnight Greenwich Mean Time), which it did agree to, "shall not interfere with the use of local or standard time where desirable."

The nautical date line is a de jure construction determined by international agreement. It is the result of the 1917 Anglo-French Conference on Time-keeping at Sea, which recommended that all ships, both military and civilian, adopt hourly standard time zones on the high seas. The United States, for example, adopted its recommendation for US military and merchant marine ships in 1920. This date line is implied but not explicitly drawn on time zone maps. It follows the 180° meridian except where it is interrupted by territorial waters adjacent to land, forming gaps—it is a pole-to-pole dashed line. Ships must adopt the standard time of a country if they are within its territorial waters, but must revert to international time zones (15° wide pole-to-pole gores) as soon as they leave its territorial waters. In reality they use these time zones only for radio communication etc. Internally in the ship, e.g. for work and meal hours they use a suitable time zone of their own wish. The 15° gore that is offset from GMT or UT1 (not UTC) by twelve hours is bisected by the nautical date line into two 7.5° gores that differ from GMT by ±12 hours.






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commentaires

P
Moi j'ai jamais rien compris à la ligne de changement de date : je vais donc me coucher un peu moins bête ce soir !bonne semaine à toi
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